Problem=För Lösningen

Problem!! Ja för mig är det nått som enkom finns före en lösning!
Allt går att lösa på ett eller annat sätt!
Man kan förändra och ta sig därifrån själv. Det är trots allt bara du själv som bestämmer hur! Det är bara du själv som kan visa vägen och avgöra.

Du KAN själv lösa ALLT!
Hjälp på vägen? ABSOLUT! Det är väl därför man rådfrågar och tar emot tips. Men det är DU som kommer bestämma hur det ska lösas.

Är det då ett problem egentligen? Eller är det bara nått bestämt att du inte har en lösning på?

Jag tror att om man grubblar för mycket på ett problem så blir man till slut totalt blockerad. Att analysera grunden till problemet tror jag också bara ställer till med massa onödigt tänkande!

I det läget kanske det är bättre att be om hjälp från nån som kanske kan se problem med en annan erfarenhet. Kanske kan denne få dig att tänka ur ett annat perspektiv?
Kanske kan denne se saker i problemet som du inte ser? Och på så sätt blir det nått som bara är Före en lösning!

Vill man så kan man!! Vågar man så finns viljan!

Hitta en intressant text på nätet!!
Om det är rätt, har jag ingen aning om men absolut intressant! :)

Från Smartare-liv.se

1. Identifiera vad som är problemet och formulera det i en enda mening.
Det här är förstås viktigast. Ditt problem måste förtydligas så du ser det framför dig. Om du gör meningen för luddig eller problemet för allmänt så kommer du att kämpa förgäves för att hitta en snabb lösning. Istället för “Vår kundservice måste bli bättre” som skickar dina tankar åt flera olika håll samtidigt, så är det bättre att servera det i en mer hanterbar portion: “Kunderna klagar över att NN är ohyfsad i telefonen”, eller “Vi behöver sälja mer till våra befintliga kunder som ringer oss”.

2. Vad beror problemet på?
Problemet med problem är att vi gärna vill komma på en lösning pang på istället för att gräva efter roten till det onda. Resultatet blir ofta att “lösningen” bara behandlar symptomen. Om du istället börjar tänka på vad det är som gör NN så ohyfsad i telefonen (hård arbetsbelastning, en produkt som inte fungerar och som han/hon får skäll för hela tiden, NN:s personliga situation hemma eller på jobbet etc.) så kan du istället för att skälla ut NN få klart för dig vad det handlar om på riktigt.

3. Vilka är de möjliga lösningarna?
När du väl kommit fram till vad som orsakar problemet så borde också lösningarna bli tydliga. NN kanske går igenom en skilsmässa, är fel person på fel plats, inte har stöd av teknikavdelningen som aldrig är tillgängliga etc.

4. Vilken är den bästa lösningen?
Här väger du för- och nackdelar mellan de olika lösningar du kom fram till i punkt 3 och avgör vilken lösning som är bäst just precis nu. Senare kommer du kanske fram till att en annan av lösningarna är bättre och då får du använda dig av den, men det viktiga är att du bestämmer dig för att göra något direkt än att behålla problemet.

5. Gör en plan för att lösa problemet
De flesta problemlösarmöten slutar med att det inte finns en tydlig plan att gå vidare med. Det är en fälla. Ofta känner vi att problemet nästan är löst bara man pratar om det (ja, ibland är det ju så också), men det är viktigt att det finns en person som är ansvarig för de åtgärder ni ska vidta för att slippa problemet. Jag älskar personligt ansvar eftersom det ställer krav på någon att faktiskt göra det som behövs.

Puss & Kram till alla som förtjänar det ❤❤


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0