Är jag ett offer?

Ett offer???

Du kan inte ändra ditt öde! Men du kan välja olika vägar som leder dit. Olika val i livet leder dig till olika färdigställda öden.

Det tror jag! Eller gör jag inte det? Flera gånger i livet har man möjligheten att välja i vilken rikting man ska gå. Om alla människor bara hade ett öde så skulle dessa valmöjligheter inte finnas. Eller?

Det är ju inte så att just mitt liv redan är färdigt! Kanske att just jag är född till den person jag är , absolut men fortfarande så styr jag helt själv över mina handlingar och mitt öde. Så är då just mitt öde redan klargjort? Och vem har i så fall bestämt det? Och varför måste vissa vägar i livet vara så svåra då?

Vissa kloka människor svara då ”Jo för att du ska lära dig nått”.

Men vad farao lär jag mig av att leva rädd eller att ta emot slag? Att bli smärt tålig? Till vilket syfte då? Och den som nu hotar eller slår, vad har den för öde? Att lära sig att vara våldsam och att det lönar sig?

Om jag går på en gata och någon slänger ut stenkulor så jag ramlar och bli liggandes som en grönsak resten av mitt liv? Vilken nytta har jag då av erfarenheten att alltid titta ner när jag går? Risken är ju stor att om jag nu ligger som en grönsak så lär jag ALDRIG mer gå eller kunna böja mitt huvud ner för att se!

SÅ tillbaka till ämnet igen! Är mitt öde redan färdigställt? Hur ska jag kunna veta det? Visst klart att det känns bättre för dom som är i en jobbig situation att veta att ditt öde säger att du ska ta lärdom av detta.. Och ja det hjälper, om man inte är som jag då som försöker klura ut om det inte hade funnits ett annat sätt att lära mig att vara på det viset?


Det finns stora viktiga val och mindre val att göra. Dom små valen lägger man inte så stor vikt i utan det blir som det blir.. Medans dom större får en att fundera! Barn som blir utsatta för sexuell övergrepp, finns dom där enkom som offer för att lära den som utsätter dom för det att det är fel? Vem har i så fall bestämt att just detta barn ska offras? Och kan man själv bestämma om man är ett offer eller inte?

En vän sa en gång till mig: Du har alltid möjligheten att välja om du är ett offer eller inte! Vilket jag först motsatte mig mot men nu ett par dagar efter funderar jag på det igen. Och det är ju sant! Jag ser inte mig själv som ett offer eller någon människa som andra ska tycka synd om och så vidare.. Just då kanske men nu, absolut inte! Jag är den som är vinnaren i allt! Kan jag då kalla mig för offer? Det finns dom barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp och som idag viger hela sina lyckliga liv till att hjälpa andra. Som säger att om detta inte hänt mig hade jag inte varit den person jag är idag och ser lyckliga ut! Är dom offer???

Jag själv har ALDRIG varit utsatt för sexuella övergrepp som barn, ej heller haft alkolist föräldrar. Kommer från en normal familj med sunda värderingar.

Men om mina föräldrar nu hade varit alkolister, hade det då automatiskt gjort mig till offer?? Eller till alkolist?

Nej jag tror inte det! Utan lite som min vän sa: Du väljer själv om du är ett offer eller ej! Och hur kan då mitt öde redan vara bestämt? Om det är mitt val att avgöra? Eller är det så att vi alla har flera hundra olika öden beroende på vilken väg vi väljer att vandra?

Känner att jag kommer ingenstans i denna fundering! Mer än att DU VÄLJER SJÄLV OM DU ÄR ETT OFFER! Det är alltså upp till dig som person att avgöra ditt öde själv och ditt öde är INTE förutbestämt!

Så med den slutsatsen har jag kommit underfull med att ibland kan det vara värt att tänka till två gånger innan man väljer vilken väg man ska ta. Men att kastar sig ut i det okända är fantastiskt kul och så länge det är jag som avgör mitt öde och bestämmer mig för att inte vara ett offer så blir jag lyckligare!

Så ni alla!!! Sluta skyll på ALLA andra och välj själv!!!


Kommentarer
Postat av: linda

Men självlvklart vet vi inte om ödet är förutbestämmt eller ej.

Ett offer är du själv som bestämmer om du skall vara eller ej. Men hur vet man om man är ett ofer? var går gränserna? När är det ok att vara ett offer ocj när är det det inte?

=P

Bra där Petra (=

2010-11-24 @ 16:44:26
URL: http://typenavmittliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0