Vara kär och att inte vara ....

Vilken är den grundläggande skillnaden mellan att älska någon och bli kär i en person?

En fundering som jag och en väldigt nära vän hade häromdagen.

Hur kan vi vara säkra på att vi har funnit sann kärlek om vi inte vet skillnaden på vad dessa två termer innebär.

Är det möjligt att träffa någon, connecta med personen och bli kär i personens personlighet, livsstil, etc? Kan man verkligen vara bekväm med en sådan person?

Visst! Må hända men jag tror ändå att det som spelar störst roll är det yttre. Samtidigt så är det väl möjligt att för att få fjärilar i magen så måste personligheten spelar stor roll? För om det hade varit så att vi får fjärilar i magen pga. av personens utseende så skulle man ju ha kvar dom resten av sitt liv som man har tillsammans med den personen, eller? Nej fråga är om inte fjärilarna kommer för att man avgudar personligheten? 

Sättet som personen tittar på en i början, sättet som personen tar på en och känslan att vara avgudad, sättet som gör personen till den den är..


Varför försvinner fjärilarna med åren? Varför kan dom inte stanna kvar? Är det därför förhållande inte håller? För att fjärilarna drar? Kan man få dom att stanna?

När ett förhållande som går genom stormiga tider (detta är ett måste för varje relation) och fortfarande består, betyder det att fjärilarna kvarstår? När den andra personen fortfarande ger dig en anledning att hålla på, fortfarande har att ge någonting, elden, dess leende, deras sett att ser i varandras ögon, personlighet, charm. Är det detta som gör att du fortfarande håller kvar, trots alla upp-och nedgångar. Om det är så den här nivån, du vet att du älskar den personen verkligen.

”Gammal kärlek rostar aldrig”

Är det sant? Alla har vi väl någon som vi inte kan glömma, som vi känner fjärilar med trots att det gått 100 år.  Hur gör man för att få det besvarat? Ska man satsa på det? Eller finns risken att det kanske bara är så för att man inte har personen? Eller är det mannen med står ”H”.

Jämför man andra med honom? Ja det gör man! Älskar man den personen för att han är den han är eller älskar man den personen för att man inte har honom? Skruvade frågor… alla frågor har ett svar! För att få veta MÅSTE man våga! Hur ska man annars kunna hitta sin själsfrände???? Eller har man hittat sin själsfrände när man har en gammal kärlek??

Det finns kärlek som faktiskt rostar men en liten bit finns alltid kvar. Kan ta mitt förra förhållande som ett exempel. Vi höll ihop i nästan 10 år. Våra första 7 år var bra! En liten bit av mig kommer alltid att älska honom! Oavsett vad han gjort eller kommer att göra.
För han har gett mig det absolut dyrbaraste av allt! Mitt barn!!
Däremot så betyder inte det att jag har kärleks känslor för honom. Nej men jag älskar honom för att han gett mig min dotter och faktiskt gett mig erfarenhet som har gjort mig till den person jag är idag! Älskar honom för att jag har fått se och varit med om ”Tiger” växa upp och fått vara delaktig i ”Tigers” liv. En ung man som är en fantastisk och underbar människa!

Nu till den brinnande punkten: Vad är skillnaden mellan att vara kär och att inte vara kär?

Det är fjärilar! När ett förhållande är fortfarande nytt, och båda parterna är blåögda om varandra, tror de att de är kära. De känner fjärilarna. Men sann kärlek måste testas, om och om igen.

Men hur är dom andra som är riktigt söta och älskvärda människor? Visst, de finns, vi vet definitivt om dem. Detta är människor vi älskar, men inte med samma intensitet. Ja, vi kommer att sakna dem i våra liv, när det kommer till kritan, ja, vi kommer att sakna dem som om vi kommer att sakna en gammal vän eller kollega eller en riktigt nära vän. Det är den kärlek vi har för vår familj, men får inte riktigt när det gäller vår livs partner. Den kärlek du har för någon du vill göra till din livs partner måste vara starkare än filial kärlek, eftersom du vill hänga på där, på gott och ont, tills döden skiljer oss åt.

Hur vet man då om det är att man är kär på riktigt eller om det ”bara” är en älskvärd person? Det vet man inte förens man får kärleken besvarad. Ryms man då med ett inre kaos pga av att fjärilarna blir galna.. Ja enligt mig så är du kär! Slår ditt hjärta ett extra slag när det piper till i din telefon? Ja då är du kär! Blir du besviken om det inte är från Han? Ja då är du kär! Blir du tafatt och svamlar när ni träffas? Ja då är du kär! Känns det som om det brinner när han berör din kropp? Ja då är du kär! Känns det som om du inte kan fokusera på nått annat utan att tänka på honom? Ja då är du kär! Tycker du att alla snygga personen försvunnit förutom Han? Ja då är du kär!

Saknar du närheten av en kropp (vilken som)? Då är du kär i kärleken! Vänder du dig om efter snygga killar/tjejer på stan? Då är du kär i kärleken! Vaknar du på natten och har drömt att ha sex med någon annan? Då är du kär i kärleken. Blir du irriterad på hans/hennes små egenheter? Då är du kär i kärleken!

Stämmer allt detta??? NEJ men det är min reflektion av det! Andra har säkert någon helt annan inställning och erfarenhet! Men detta är min!


SÅ Du är vad Du är, men det är dina erfarenheter och ditt sätt att leva som gör att du blir den du är! Lev inte som andra vill att du ska leva! Lev som DU vill! Gå din egen väg och våga sticka ut och chansa då och då!

Sist men inte minst!!!

Som PvR brukar säga: Se det lilla positiva i det stora negativa!

Lär dig livets stora gåta: ÄLSKA, GLÖMMA OCH FÖRLÅTA!


Kommentarer
Postat av: nina

Säker kan man aldrig vara... kram..

2010-06-22 @ 19:40:03
Postat av: linda

kan inget mer än säga OJ OJ!!!!!!

2010-06-23 @ 13:00:58
URL: http://typenavmittliv.blogg.se/
Postat av: Beläst

Jag har läst att hormonerna förknippade med förälskelse bara finns i kroppen de 6 första månaderna av ett förhållande. För att något ska hålla längre än 6 krävs alltså att det drivande i förhållandet gått över i kärlek...

2010-07-19 @ 12:08:23
Postat av: Pewal

Ja du "beläst"... Det tror jag absolut på... =)

2010-07-20 @ 00:30:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0